Vývozní Jawa 23M Mustang se sníženým výkonem

(1976)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 16.10.2018

Vývozní motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang se sníženým výkonem, karburátorem z mopedu Babetta a netradiční zelenou barvou

V některých zemích vyžadovali, aby měl Mustang konstrukční rychlost 45 km/h a byl otypovaný jako jednomístný. Takové stroje pak byly chápány jako mopedy a nepodléhaly standardní registraci.

Nejspíše v roce 1976 (nebo už 1975) tak vznikla první jednomístná provedení Mustanga se sníženým výkonem a maximální rychlostí 45 km/h.

Cílové destinace: Francie a Západní Německo (NSR), možná i Východní Německo (NDR) a další země.

Výkon motoru byl snížený stejným způsobem, jako u dřív vyráběných exportních pionýrů s přiškrceným motorem. Pouze karburátor byl použit z mopedu Jawa 207 Babetta. Rám motocyklu byl bez úprav, pouze zadní stupačky byly demontovány (držáky na kyvné vidlici ale zůstaly navařeny). Rovná řídítka byla použita z typu Jawa 20.

Standardní plastové víčko nádrže mělo na sobě nalisovanou chromovanou krytku.

Zdokumentované kusy jsou nalakovány netradiční zelenou barvou v kombinaci s šedými blatníky. Na nádrži byly stříbrné nálepky s nápisem Jawa.

Není jasné, kolik kusů bylo od výroby osazeno karburátorem z Babetty, ale kvůli distribuci náhradních dílů musela být výrobní série větší.

První zdokumentovaný kus

pochází z Německa (dnes těžko určit jestli z Východního či Západního). Chybí mu chromované víčko nádrže. Výrobní číslo neznám.
Viz diskuze: https://www.ddrmoped.de/forum/index.php?showtopic=26312.

Druhý zdokumentovaný kus

s francouzsky psaným výrobním štítkem vyvezen nebyl (byl prodán v ČSSR), byl dodatečně osazen zadními stupačkami a motor byl upraven na standardní výkon (se standardním karburátorem Jikov 2917PSb). Rok výroby 1976, výrobní číslo: 1 372 233.