Prototyp Jawy 550 skútr

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 5.10.2016

Jawa 550 byla sice licenčně vyráběna v Považských strojárnách v Považské Bystrici na Slovensku, avšak jednalo se o konstrukční dílo pražského Vývoje motorových vozidel. Schvalování konstrukčních změn a příprava nových modelů závisela na Praze.

Ačkoliv byl prototyp poprvé představen 28.4.-12.5.1957 na pražské výstavě a psalo se o něm v jedenáctém čísle Světa Motorů v roce 1957, byl tento prototyp vyroben ještě v roce 1956 v Praze na Pankráci. Technický průkaz byl vystaven výrobním podnikem v Považské Bystrici a bylo mu přiřazeno výrobní číslo 34 420. Údajně bylo podobných prototypů vyrobeno šest až dvanáct kusů, u některých se možná experimentovalo i s objemem motoru.

Rám je oproti sériové Jawě 550 prodloužený nad motorem a v zadní části pod sedadlem. Kyvná zadní vidlice má dvě pružiny, jako měla pozdější Jawa 555. Karoserie je vyrobena ze sklolaminátu, plechová je pouze velká nádrž a kryt světlometu. Laminátový přední blatník nepruží s kolem, ale je uchycený pevně k vidlici. Původní bakelitová indukční cívka byla dříve nahrazena delší hliníkovou, která se nevešla pod původní kryt pod nádrží, ten se bohužel nedochoval. Kolínko karburátoru Jikov 2912 je prodloužené, karburátor je na levé straně. Zadní světlo je použito z velké Jawy. Skútr má na přední vidlici kryt s klaksonem – bzučákem. Ten ale vzhledem k roku výroby není původní. Na dobových fotkách je patrný atypický klakson na jeho místě. Zbytek podvozku a motor se od sériového provedení neliší. Motocykl prošel renovací v roce 2001, potah sedadla byl původně hnědý. Společně s majitelem Pavlem Andalem sháníme jakékoliv zajímavé informace.

Na dalších dobových fotografiích jsou použité plexištíty. Jeden kus je s krátkým sedadlem, nosičem a tachometrem. Chybí kryt přední vidlice, dobře je viditelný atypický klakson. Konstrukci by se dalo vytknout mnoho nedostatků, jako například špatný přístup ke karburátoru nebo třeba zapalovací svíčce. Brzdy byly sotva dostačující pro jednosedadlového „pařeza“, natož pro dvousedadlového skútra. Chybělo madlo usnadňující manipulaci, atp. Nutno podotknout, že šlo o prototypovou studii konstrukčního oddělení, které nebylo příliš dobře provázáno s výrobním závodem. Šlo o koncept a srovnání s později vyráběným modelem Jawa 555 je nepřípustný!

Pravděpodobně se dochoval jenom tento jeden kus.

Dobové fotografie: