Vývoz motocyklů Jawa 50 do Maďarska

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), spoluautor: Eugen Németh („Jenco“)
aktualizováno: 11.10.2018

Jawa Ideal 05 pro Maďarsko

Jawa Ideal 05 - vývozní provedení do Maďarska (výrobní štítek)

Výrobní štítek Jawa Ideal 05

Od května 1963 se začaly do Maďarska pod značkou Jawa Ideal vyvážet Jawy 05. Vzhledem k tomu, že v té době neexistovaly v Maďarsku zákony (či vyhlášky), které by jakkoli upravovaly provoz motocyklů pro dvě osoby s obsahem do 50 ccm, byly vyvážené kusy shodné s tuzemskými.

Maďarští odběratelé měli ale jednu výtku hned k prvním testovaným kusům. Hliníková kolínka karburátoru totiž následkem vibrací praskala. Díky tomuto podnětu byla zhruba v polovině roku 1963 upravena forma pro odlévání a kolínko bylo od té doby robustnější.


Jawa 50 Super M20

S představením nového modelu Jawa 20 přišel v lednu 1967 z Maďarska požadavek na úpravu motocyklů tak, aby svými parametry splňovaly podmínky zařazení mezi neevidované jednomístné mopedy. Podmínky zněly: Přejmenovat motocykl, upravit sedadlo pro jednu osobu a odmontovat zadní stupačky, snížit výkon motoru a zajistit, aby maximální rychlost nepřekračovala 50 km/h. Další podmínkou bylo, aby motor nebylo snadné uživateli předělat na výkonnější verzi.

Jawa 50 Super M20 - vývozní verze do MaďarskaMaďarsko dostalo dva prototypy s názvem „Jawa 50 Super“, které měly upravený motor. Válec motoru měl v sacím kanálu vlisovanou kalenou vložku (zmenšující jeho průměr) a pravděpodobně měl dlouhé výfukové koleno (přečnívající hluboko do výfuku). Dále měly být použity hlavy motoru z typu 05 se sníženou kompresí, nedopatřením tam ale nechali hlavy z typu 20. 13zubé sekundární řetězové kolečko bylo kvůli snížení maximální rychlosti nahrazeno 11zubým.

Prototypy ale v maďarských testech neobstály. Při testech prvního kusu (výrobní číslo 720051 X) bylo dosaženo maximální rychlosti 56–57 km/h, s druhým kusem (výrobní číslo 720050 IX) dosáhli maximální rychlosti 52–53 km/h. Druhý motocykl neměl správně seřízený motor. Výkon motorů byl 2,2 k při 5500 ot./min.

Shrnutí z Maďarské strany znělo: Motocykly splňovaly podmínky pouze v prvním bodě (nový název). Na motocyklech se navzdory žádosti mohly bez úprav vozit dvě osoby, protože zadní blatník i sedadlo měly stejný tvar, zadní stupačky zůstaly namontované. Motorky dosahovaly vyšší rychlosti než 50 km/h a jeden z testovaných kusů byl špatně seřízený.

Do Maďarska tedy vycestovali podnikoví technici, kteří zjistili, že byly namontované nesprávné hlavy válců (z typu 20 namísto z typu 05). Po jejich výměně ještě nahradili sedadla za krátká z typu 555 a do prostoru za sedadly namontovali chromované nosiče rovněž z typu 555. Zadní stupačky demontovali.

Jawa 50 typ 20 – jednomístná verze se sníženým výkonem tak, jak se původně měl dodávat i do Maďarska

Jawa 50 typ 20 – jednomístná verze se sníženým výkonem tak, jak se původně měl dodávat i do Maďarska

Při dalším testování už motocykly podmínky sice splňovaly, maximální rychlost nepřekračovala 50 km/h a bez úprav na nich nebylo možné přepravovat dvě osoby, přesto je Maďarsko ale nemohlo uznat, protože výše popsané úpravy byly jedinečné a motocykly nepocházely ze sériové výroby. Nakonec se tedy do Maďarska vyvážely sériové motocykly Jawa 20 se standardním výkonem. Jedinou změnou byl nápis na zadním blatníku „Jawa 50 Super M20“ (jiný než na prvních dvou prototypech).

Fotografie vývozních motocyklů Jawa 50 Super M20 pro Maďarsko:

Monografie: Exportní Jawa Super M20 (pro Maďarsko) z roku 1968


Jawa 223.200 Mustang pro Maďarsko (1978 – 1982)

Jawa 50 typ 223.200 Mustang – jednomístná verze se sníženým výkonem, vývoz do Maďarska

Jawa 50 typ 223.200 Mustang – jednomístná verze se sníženým výkonem, vývoz do Maďarska

Později se do Maďarska začal vyvážet místo typu M20 typ 23 Mustang, u kterého byl stejný požadavek, jako byl původně u typu Jawa M20. Tedy snížení výkonu a maximální rychlosti a aby byl jednomístný. Považské strojárny pro tento účel přepracovaly model 23A, který později dostal nové typové označení 223.200. V tomto případě byly podmínky splněny.

Snížení výkonu bylo dosaženo delším kolenem výfuku, kolínkem karburátoru se vstupní 10mm dírou a 11zubým sekundárním kolečkem. Hlava motoru zůstala stejná. Mustang měl místo bzučáku zvonek z bicyklu (přepínač světel byl bez tlačítka troubení) a protože byl homologován jako jednomístný, postrádal zadní stupačky (nebyly navařeny ani držáky na kyvnou vidlici). Tato verze Mustanga byla chápána jako moped (respektive mokik) a nebylo k jeho řízení nutné vlastnit řidičský průkaz. Rovněž nepodléhal povinné registraci a registrační značka (SPZ) zůstávala nevyplněná.

Schéma zapojení elektroinstalace. V Maďarské příručce je otištěné upravené 30W zapojení (viz Varianta 8), tedy se sériově propojenými světelnými póly a zadní žárovkou zapojenou mezi kontakty žárovky hlavního světla. Hodnota hlavní žárovky je předepsaná 6V-15/15W. Tohle zapojení ale nedává smysl. Buď by musela mít hlavní žárovka 25 W, nebo by musely být světelné póly navinuté tak, aby byl jejich výkon menší.

Praxe byla ale jiná – vyráběné kusy měly standardní 20W zapojení (viz Varianta 7), tedy s malým světelným pólem výhradně pro zadní světlo. Dokazuje to třetí fotka níže, kde vede kabeláž k zadnímu světlu přímo z motoru a ne svazkem od předního světla.