Prototyp Jawa 50 typ VM 238 Mistral

Nový typ vycházel z tehdejší kooperace s Itálií a ze zkušeností s typem 23 Mustang. 10. října 1972 bylo rozhodnuto vyrábět nový typ VM (víceúčelový motocykl) 238 Mistral, který vycházel ze dvou prototypů, 171 a 172. Označení prvních studií vycházelo z pořadí a roku výroby, 171 (1971) a 172 (1972).


 

Prototyp 171

Prototyp 171 měl vodorovně uložený motor na bázi typu Sk-90 s rotačním šoupátkem, karburátorem Jikov a tranzistorovým zapalováním. Zajímavým prvkem bylo umístění ukazatelů směru – blinkrů na konci řídítek.


 

Prototyp 172

Prototyp 172 měl už šikmo uložený jednoválec, nejprve s karburátorem Dell’Orto, později s karburátorem Bing. Za motorem byla v konstrukci rámu nejdříve vzpěra, která se postupně zrušila. Když byl tento typ definitivně dokončen, byly všechny výrobní výkresy přečíslovány na typ 238 (Mistral).


 

Prototyp VM 238 Mistral

Mistral byl motocyklem nové generace. Měl nový dvojitý kolébkový rám, přední vidlice byla teleskopická s olejovými tlumiči, zadní kyvná vidlice byla odpružena dvěma samostatnými teleskopickými jednotkami, rovněž s olejovými tlumiči. Na designu pracovali Peter Počarovský a Jindřich Šafařík. Dostal nová široká řídítka, podobná řídítkům z typu 550. Světlomet měl oddělený od tachometru, který byl umístěn nad hlavou řízení (podobně jako je tomu u novějších Babett). Přední část nádrže ubíhala mírně k přední části motocyklu a byla po svých bocích nápisem Jawa Mistral. Pod širokým a pohodlným spojeným sedadlem pro řidiče a spolujezdce byla citlivě zasazena schránka pro odkládání drobností a pohotovostního nářadí. Na konečné podobě motocyklu se podílely i připomínky Rady kultury a designu se sídlem v Bratislavě.

Obě kola byla vybavena bubnovými brzdami a byla opatřena plastovými blatníky kruhového tvaru bez doplňujících prolisů či tvarových lomů. Zadní blatník byl opatřen nad číselnou tabulkou mohutnou koncovou svítilnou.

Nejzásadnější změny byly ale v pohonné jednotce. Nový motor byl šikmo uložený jednoválec s mohutným bohatým žebrováním hlavy válce. Motor byl osazen karburátorem Bing 17 a v elektrické výbavě byl poprvé použit další moderní prvek v podobě tyristorového zapalování. Díky snížení cen polovodičových součástek se začaly hledat možnosti jejich využití pro zapalovací soustavy. Po konzultacích s pracovníky podniku Tesla Piešťany byl upraven tyristor 3A na ovládání energeticky omezeným impulsem. Kombinací těchto vlastností s upraveným alternátorem, původně vyvinutým pro tranzistorové zapalování, vzniklo nové tyristorové zapalování s nejmenším počtem elektrických prvků, jaký byl v té době znám. Zapalovací soustava se skládala z alternátoru, elektrické části a zapalovací cívky. Na rotoru alternátoru byl upravený pól zapalování a byl přidaný impulsní pól pro spínání čidla – takhle je řešené zapalování na později vyráběných Babettách.

Dále byl typ 238 vybaven akumulátorem pro parkovací světla, brzdové světlo, blinkly a houkačku.

Nakonec byly postaveny tři prototypy 238 výrobních čísel 173–01, 173–02 a 173–04, na nichž byly provedeny testy a jízdní zkoušky.

Kalkulace tohoto modelu vycházela na 5000 Kč, což vzbuzovalo obavy a nejspíš bylo jedním z důvodů, proč se tento typ nedostal do výroby.